Op 2 oktober sprak Kees van Kralingen over het thema 'Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand' aan de hand van Jakobus 5:13-18. De preek is hier te beluisteren. Een korte samenvatting is in dit artikel te lezen (klik hiervoor op het artikel).
Preek 6 november
Spreker: Kees van Kralingen
Thema: Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand
Bijbelgedeelte: Jak. 5:13-18
Jakobus geeft aan dat wij een biddend leven moeten leiden, op God gericht zijn. Als we moeilijkheden hebben, mogen we bidden. Ook als het goed gaat, mogen we Hem lof brengen.
We mogen ook voor ons laten bidden. Bij ziekte, kunnen ouderlingen voor ons bidden. 'Het gelovige gebed zal de zieke behouden'. Dit is een hele indringende boodschap! Soms zien we dat ons gebed helemaal niets doet.
Opvatting 1
God is absoluut souverein. Dan zijn er mensen die zeggen dat we dan maar niet te hoeven bidden. Dit is niet waar! In de Bijbel staat heel duidelijk dat we moeten bidden. Als resultaat van het bidden, laat het gebed ons veranderen. Dat doet het ook vaak (komen onder de indruk van Hem).
Opvatting 2
Ons gebed doet iets en brengt God op andere gedachten. Als we maar voldoende bidden. En als je dan niet geneest, dan heb je onvoldoende geloof. Dit is misdadig! Iemand is ziek en zou dan ook nog eens gestraft worden omdat deze persoon onvoldoende geloof heeft? Dit is een onbijbelse houding. Dit is niet wat de Bijbel leert. Wij moeten ons niet op onszelf richten, maar op Hem, op God! Het gelovig gebed zal de zieke behouden. In het geloof richten we ons op God. Dat betekent dat we ons richten op God die souverein is maar ook een persoonlijke relatie wil hebben met ons. Dat we Hem gaan vertrouwen.
2 principes in de Bijbel over God
1) God is souverein. Hij volbrengt alles volgens zijn raadsbesluit.
2) Alle mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Gen 50:19-20
Jozef zegt dat zijn broers niet bevreesd moeten zijn (broers hebben angst dat Jozef hen wilde wreken, nadat hun vader was overleden). 'Jullie hebben kwaad tegen mij bedacht, maar God heeft dat ten goede gedacht, om te doen zoals het op deze dag is: een groot volk in leven houden.
Hand 4:27-28
De leiders van het volk, Pontius Pilatus' en Herodus, etc. hebben gedaan wat ze wilden. Maar ook volgens God souvereiniteit en volgens zijn raadsbesluit, zodat de de dingen zouden gebeuren zoals ze zouden moeten gebeuren.
Ex. 32:9-14
God heeft genoeg van het volk Israel (door afgoderij). Maar Mozes gaat dan bidden tot God voor behoudenis en God krijgt spijt van Zijn plannen. Mozes gaat God eraan herinneren dat hij heeft beloofd aan Abraham, Izaak en Jacob, dat dit Zijn volk is.
In deze Bijbel gedeeltes komen deze twee principes ook samen. De verantwoordelijkheid van mensen en de souvereiniteit van God.
De Bijbel geeft ons aan om ook God te herinneren aan Zijn belofte. En daar voor te pleiten.
Betekent dit dat God Zijn plannen dan kan veranderen? Nee. God blijft trouw aan Zijn belofte en trouw. God is trouw en consistent. Hij gebruikt ook het gebed van Mozes om te laten zien dat hij Zijn plannen volvoert. Mozes gaat bidden naar de wil van God en beroept op Zijn belofte en plan!
Ezechiel 22:30-31a
Wie springt er in de bres voor Gods volk? Wie herinnert God aan Zijn belofte? Voor de noden in onze wereld, onze Gemeente?
We mogen onze noden bij Hem brengen! Het krachtige gebed van iemand die zich op God richt.
Willen wij ons op Hem richten? Hij nodigt iedereen uit. Het souvereine plan dat God ons allemaal wil redden. Maar ook daarvoor een keuze (en veranwoordelijkheid) willen maken? Maken wij de keuze om juist ook te bidden en in de bres te staan voor anderen (om diegenen die God niet kennen, bij God te brengen)?